استادمرتضی سلیمانی /نویسنده

استادمرتضی سلیمانی /نویسنده

شادروان استاد فرهیخته حجت الاسلام و المسلمین مرتضی سلیمانی درسال 1345 درشهردیزیچه متولد شدند.تحصیلات ابتدایی ، مقاطع راهنمایی تا سال اول دبیرستان رادر همان شهر به اتمام رساندند با وجود استعداد خوب و تلاش و همت والا در امر آموزش و یادگیری حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل را برادامه تحصیل ترجیح دادند. چندین بار در مناطق مختلف عملیاتی حضور یافت و در خط مقدم رو در روی با دشمن بعثی جنگید.در مدت 14 ماه حضوردر منطقه جنگی سه بارمجروح شدند پس از مداوا و درمان و به لحاظ علاقه به تحصیل علوم حوزوی در سال 1363 وارد حوزه علمیه قم شدند و از محضر اساتید معظم همچون آیت الله مکارم شیرازی ، آیت الله جوادی آملی ، استاد اعتمادی و وجدانی فخر بهره علمی و اخلاقی بردند. مدت 2 سال در درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی شرکت نمودند بعدازآن با مرکز تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات قم همکاری داشتند.درمدت 10 سال دروس حوزه را تا پایان سطح گذراندند و مدت 3 سال نیز در درس فقه و اصول شرکت کردند. ایشان درکنار کسب دروس حوزوی به مطالعه وتحقیق در آثار استاد مرتضی مطهری(ره) و علامه محمد تقی جعفری(ره) و منابع و متون حدیث و تفسیرپرداختند. به همراه تحصیل دروس حوزوی به کسب علوم دانشگاهی پرداختند و مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دررشته مدیریت دولتی در دانشگاه شهید بهشتی تهران با موفقیت و کسب رتبه ممتاز به اتمام رسانیدند.

 

استاد به لحاظ علاقه به امر تدریس و تعلیم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه مشغول به خدمت گردیدند و در طی این دوران 9 سال به عنوان رئیس دفترفرهنگ اسلامی و بعد از آن علاوه برعضو هیآت علمی، مدیرگروه معارف شدند وبه ترویج وتبلیغ فرهنگ و معارف دینی و الهی پرداختند.

 

 مرتضی سلیمانی در همایش های منطقه ای، ملی وبین المللی دارای مقالات متعددی است که تعدادی از آنها رتبه برتر را کسب نمودند وبرخی از آنها را نیز در همایش ها به صورت سخنرانی ایراد نمودند.

 

مقالات ذیل از ایشان می باشد:

 

        ·       ازدواج درسیره معصومین علیهم السلام

 

·       عقلانیت دینی و نقش آن در نوسازی و مدرنیزاسیون

 

·       نقش حوزه های علمیه در تولید علم وجنبش نرم افزاری

 

·       دولت آفتاب

 

·       بررسی نظام ارزشیابی از دیدگاه قرآن

 

·       عوامل و آثار زیانبار اسراف

 

·       نقش مدیریت فرهنگی درتولید علم

 

·       پوشش وآراستگی

 

·       نقش وجدان در خود بهره وری

 

·       حیا و خودآرایی و نقش آن در بهداشت روانی زن

 

·       موسیقی وتاثیرآن بر روح و روان

 

·       شعر پیرو و شعر پیشرو

 

·       انسان کامل از دیدگاه ابن عربی

 

·       روابط دختر وپسر

 

·       روابط اخلاقی و انسانی زوجین

 

·       حقایقی پیرامون روح

 

·       آسیب شناسی مدیریت فرهنگی و راهبردها و سیاست های اجرایی آن

 

·       پیش نیاز اساسی مدیران فرهنگی

 

·       هنر ارتباط با دانشجو

 

·       اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن

 

·       نگاه حریمی به دانشجویان نه نگاه جنسی

 

·       الگوی مصرف درآینه متون دینی

 

·       تعلیم و تربیت اسلامی

 

·       خردورزی دینی

 

·       پوشش و آراستگی و بومی سازی

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی سلیمانی به موازات پژوهش ، تحقیق و تدریس درموسسات و مراکز آموزشی به ارائه سخنرانی در مساجد وامامزادگان می پرداختند.شرکت در کمیسیون فرهنگی شهرداری شهردیزیچه و مجمع روحانیون شهر و عضویت در انجمن اولیاء و مربیان از دیگر فعالیت های ایشان می باشد.

 

مدت 4 سال دریکی از مساجد زیباشهرومسجد امام محمدباقر(ع)مبارکه به عنوان امام جماعت مشغول خدمت بودند.سپس به مدت 10 سال نیز در مسجد صاحب الزمان(عج) شهردیزیچه در جایگاه امام جماعت به تقویت و ترویج فرهنگ عبادت و بندگی ومعنویت پرداختند. روضه خوانی و مرثیه سرایی در جلسات مذهبی و عزاداری در ایام سال از دیگر تلاشها و خدمات ارزنده آن بزرگوار است.

 

استاد مرتضی سلیمانی درهمه حال خود رامدافع انقلاب اسلامی ونظام ولایی می دانست و در راه دفاع از ولایت بارها در جبهه حق علیه باطل تا مرز شهادت پیش رفت و بعد از آن در جایگاه تعلیم و تدریس به تبیین و توضیح نظریه ولایت فقیه پرداخت و این اصل یکی از اصول فکری و اعتقادی ایشان بود.

 

سرانجام در 16 آذر ماه 93 پس از عمری تلاش در راه کسب دانش و معرفت و فرهنگ و اخلاق اسلامی و خدمت خالصانه به جامعه به جوار رحمت الهی پیوست.

 

      روحش شاد و یادش گرامی                                                                     


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مفاخر،مشاهیر ،هنرمندان و فرهیختگان شهرستان مبارکه
به کوشش: فرامرزمیرشکار مبارکه

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات